Blijf realistisch bij selectie boekhoudsoftware
Rondom de selectie en implementatie van nieuwe boekhoudsoftware neemt u beslissingen die positieve gevolgen kunnen (moeten) hebben voor uw bedrijf en hun weerslag hebben op uw bedrijfsprocessen. Maar als u verkeerd kiest of de implementatie onverhoopt mislukt, kunt u er ook door in de problemen komen. Denk daarom niet te lichtzinnig over het selecteren van de nieuwe software. Bereidt u goed voor, laat u zo goed mogelijk informeren en blijf realistisch.
Organisatie, niet financiële software
Eén van de grootste en ‘klassieke’ fouten die gemaakt worden is om de implementatie van nieuwe bedrijfssoftware uitsluitend te beschouwen als een automatiseringsproject. Soft- en hardware hebben er natuurlijk alles mee te maken, maar de belangrijkste verandering waarmee uw organisatie straks ‘belast’ wordt, is organisatorisch van aard. Uw organisatie moet er niet alleen mee kúnnen werken, maar ook mee willen werken!
Dubbele investering
Wordt het uw eerste boekhoudpakket, bereidt u zich dan voor op een nieuwe manier van denken, nieuwe werkmethoden en een nieuwe discipline. Was uw administratie al rommelig en ongestructureerd en bestaat er niet bij iedereen het voornemen om de administratie vanaf nu beter en consequenter uit te voeren, dan zal de nieuwe boekhoudsoftware weinig meerwaarde hebben voor uw huidige organisatie.
De kans op een administratieve puinhoop wordt dan alleen maar groter. De implementatie van nieuwe financiële software vereist daarom meer dan een investering in de software. U zult ook moeten ‘investeren’ in uw organisatie en werkwijzen. Want dát veranderen gaat niet vanzelf.
Bangmakers …
Laat u niet afleiden door verhalen dat implementaties van nieuwe boekhoudsoftware mislukt zijn. Met een goede voorbereiding, een professionele aanpak en solide boekhoudsoftware en dito leverancier doet u het straks ongetwijfeld goed. Daarbij komt dat implementatietrajecten maar zelden mislukken vanwege de kwaliteit van de financiële software.
Gaat er iets fout, dan heeft dat bijna altijd te maken met de organisatorische aspecten rondom de implementatie. Zoals het feit dat de organisatie nog niet klaar was voor de implementatie van nieuwe boekhoudsoftware, weerstand in de organisatie of simpelweg een verkeerde softwarekeuze. Allemaal aspecten waarvoor ú verantwoordelijk bent. Conclusie: gewoon nuchter blijven en uw verstand gebruiken!
Wees verstandig en vraag het gratis informatiepakket financiële software aan zodat u wél goed voorbereid en geïnformeerd een selectietraject in gaat.